Rijlessen in een elektrische auto?

Onlangs werd bekend dat ook bij ANWB rijscholen gebruik gemaakt gaat worden van een elektrische auto. Vorig jaar was een autorijschool uit Harderwijk de eerste die hier mee begon. Nu er in de toekomst waarschijnlijk op grote schaal elektrisch gereden gaat worden onstaan er toch veel vragen of dit wel zo genoodzaakt is. Jongeren kunnen als eerste auto toch vanwege de hoge prijs nog geen elektrische wagen aanschaffen bijvoorbeeld. De voor- en nadelen op een rij.

Rijscholen met toekomstperspectief

Zoals gezegd zijn er nu nog maar weinig rijscholen die gebruik maken van deze nieuwe auto’s. Maar met het oog op de toekomst zullen het er wel steeds meer gaan worden. En het is dan zeker niet onverstandig om de cursisten alvast te laten wennen aan de elektrische auto’s. En het geldt natuurlijk niet alleen voor de leerlingen. Ook de rijschool zelf heeft hier profijt van en kunnen hier aan wennen. Wat de dure aanschafprijs van een elektrische auto betreft zijn de meningen verdeeld. Er wordt gekeken naar de komst van de mobiele telefoon. Deze waren in het begin ook extreem duur in prijs, maar zijn tegenwoordig voor een schijntje te krijgen.

Een automaatrijbewijs?

Nadat je rijlessen hebt gevolgd in een elektrische auto en geslaagd bent krijg je een automaat rijbewijs en mag je dus niet rijden in een schakelauto. En de maximale snelheid die je tot nu toe kan halen in deze nieuwe auto’s blijft vaak nog steken rond de 160. (harder dan 130 mag er niet gereden worden in Nederland, dus dit moet geen probleem zijn.) Over de accu’s wordt ook nog veel getwijfeld, deze zouden geen lange levensduur hebben. Daarentegen wordt er door de leveranciers wel jaren garantie gegeven en wordt de kwaliteit vanzelfsprekend steeds beter.

Mensen die al rijden in zulke auto’s zijn tenslotte bijna allemaal zeer lovend over deze nieuwe vorm van rijden. De nabije toekomst zal uit moeten wijzen hoe het zich verder gaat ontwikkelen. Wie weet rijdt over enkele jaren al de helft van de rijscholen met een elektrische auto.