Chassisnummer

Je hebt er vast weleens over gehoord, een chassisnummer op de auto. Maar wat is dit nu eigenlijk? Een chassisnummer is als het ware de vingerafdruk van het voertuig. Elk geregistreerd voertuig heeft een eigen chassisnummer. Het chassisnummer wordt ook wel de VIN genoemd, Vervoer Identificatie Nummer. Deze staat altijd ingeslagen of gegraveerd in een vast deel van het voertuig. Het heeft altijd 17 karakters en het eindigt altijd met een 6. Een chassisnummer is erg belangrijk om meerdere redenen.

Waarvoor is het chassisnummer nodig?

Elke voertuig heeft zijn eigen chassisnummer. Dit is nodig voor de tenaamstelling in het kentekenregister. Zo wordt elke nieuwe eigenaar van de auto, gekoppeld aan het voertuig zelf. De RDW kan zo een historie van eigenaren bijhouden in het kentekenregister. Het chassisnummer heb je ook nodig als je de auto wilt verzekeren. De laatste vier nummers van een chassisnummer vormt de meldcode. Deze meldcode dien je altijd door te geven aan een verzekeraar wanneer je het voertuig wilt gaan verzekeren.

Wanneer het chassisnummer slecht leesbaar is, door roest of wanneer het nummer beschadigd is, kun je hier problemen mee krijgen. Bij een politiecontrole of een apk-keuring, kom je hier vaak pas achter. Als het onleesbaar is geworden, kun je niet aantonen dat het voertuig, ook het daadwerkelijke voertuig is wat bij het kenteken hoort. De RDW kan de registratie van de auto dan beëindigen en de tenaamstelling laten vervallen. Dit wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Het chassisnummer moet dan opnieuw ingeslagen worden.

This entry was posted in auto by .