Tegenwoordig zijn de meeste auto’s volledig uitgerust met allerlei sensoren, computers en andere elektronica waardoor het rijden steeds gemakkelijker wordt. Nog even en we hoeven alleen maar de meldingen op het dashboard in de gaten te houden, tenzij deze ook alweer vervangen wordt door een ander systeem dat zelf kan denken. Totdat het zover is, kunnen we goed gebruik maken van alle indicatoren die ons meestal op tijd een waarschuwing geven in het geval er iets gebeurt dat eigenlijk niet zou mogen gebeuren. Dit is zeker handig voor bedrijven die veel met vervoer te maken hebben. Denk maar eens aan vrachtverkeer, openbaarvervoer en lease-auto’s. Die hebben te maken met veel gebruik van hun voertuig. Wanneer je lang onderweg bent kun je niet de hele tijd alles controleren in je motor. Dan is een melding heel erg fijn zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Het zou heel vervelend zijn als je een taxibedrijft uit Delft bent die met een klant in je auto stil staat op de weg met pech.
Temperatuursensor
Neem als voorbeeld de temperatuursensoren die door heel de auto verwerkt zijn, en dan doelen we niet op de sensoren die de temperatuur in en buiten de auto meten, maar de sensoren voor temperatuur die in de motor zelf verwerkt zijn. Zo kunnen we vanuit de auto precies zien hoeveel graden de koelvloeistof is en of de olie niet aan de kook geraakt is. Dat wil zeggen, dat zouden we kunnen zien wanneer alle sensoren naar behoren zouden werken.De overheid maakt ook plannen om te kijken of er in de toekomst een verplichting moet zijn om een aantal belangrijke sensoren standaard in de auto moeten zitten. Zo kun je bijvoorbeeld een sensor erin zitten die aangeeft hoe zacht je banden zijn. Zachte banden kost namelijk veel benzine en dat is ook weer slecht voor het milieu. Toch rijden er jaarlijks 60% van de autobezitters met te zachte banden rond.
Technologie
Hoe fijner de apparatuur is, hoe groter de kans is dat het er op een gegeven moment mee ophoudt. Zeker bij sensoren is dat een treurige waarheid. Wanneer de sensor voor de olietemperatuur de geest geeft, is het niet langer te zien hoe warm of heet de olie is. Bij de meeste sensoren is dit makkelijk te merken, omdat de meter dan helemaal niet meer uit zal slaan. Op dat moment is het noodzakelijk om snel in te grijpen en een andere sensor voor olietemperatuur aan te schaffen. D